طراحی و تولید: "ایران سامانه"
Copyright© Iransamaneh
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 28 February 2017
کد خبر: ۵۰۶۵
تاریخ خبر: ۱۶/ ۱۱/ ۱۳۹۵
ساعت: ۱۳:۲۳
افتتاح سامانه يكپارچه معاينه فني ايران با حضور معاون اول رييس جمهور؛
معاون اول رييس جمهور با اشاره به وجود 19 ميليون خودرو در كشور، گفت: حداقل انتظار اين است كه استانداردهاي لازم در توليد و نحوه استفاده از خودرو رعايت شود و تكاليفي كه دولت براي رعايت استانداردهاي لازم تعيين مي كند همگي در جهت رعايت حقوق شهروندان است.
دكتر جهانگيري: انقلاب اسلامي با رهبري پيامبر گونه و خردمندانه امام راحل و حضور آحاد مردم به پيروزي رسيد/ دولت آمريكا تصور مي كند تهديدات و حرف هاي جديدي عليه ملت ايران دارد/ فارغ التحصيلان دانشگاهي بزرگترين فرصت براي توسعه كشور هستند/ ايران در دنيا از نظر اقتصادي هجدهم و از نظر قدرت نظامي و دفاعي هفتم است/ ايران راه حل منطقه و لنگر گاه ثبات منطقه است/ ادعاي حمايت ايران از تروريسم اتهامي قديمي و نخ نما شده است/ ملت و مسئولين ايران ارزشي براي حرف هاي بي ادبانه دولتمردان آمريكا قائل نيستند/ ايران مي تواند يكي از كانون هاي توسعه دنيا باشد/ مسائل زيست محيطي امروز دغدغه اصلي و مشترك مردم و مسئولين كشور است/ برخي شعار مي دهند كه آلودگي هوا را ظرف يك سال حل مي كنند اما حل اين مشكل نيازمند كار دقيق و مطالعات گسترده استدكتر اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (شنبه) در آيين افتتاح سامانه يكپارچه معاينه فني ايران (سيمفا) كه در وزارت كشور انجام شد با تبريك ايام پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: انقلاب اسلامي ايران انقلابي كم نظير و متكي به آحاد ملت و رهبري پيامبر گونه و خردمندانه امام راحل بود و با حضور همه اقشار بدون توسل به روش هاي خشونت آميز و صرفاً با اتكا به آرمان هاي بزرگ ملت حاصل شد.
معاون اول رييس جمهور افزود: انقلاب اسلامي در مقطعي به پيروزي رسيد كه تبليغات دنيا در آن زمان اين بود كه ديگر حركت هاي متكي به دين جايگاهي در دنيا ندارد و در اين مقطع انقلاب اسلامي متكي بر دين مبين اسلام به پيروزي رسيد و ملت ايران توانست در برابر رژيم شاهنشاهي كه به تعبير خودشان ژاندارم منطقه بود و از حمايت آمريكا بهره مي برد با استفاده از روش هاي مسالمت آميز انقلاب اسلامي را به پيروزي برساند.
وي ادامه داد: امروز پس از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامي، چيزي جز زيبايي و سربلندي ملت ايران به چشم نمي خورد و سخنان اخير دولت آمريكا كه به تصور خودشان حرف هاي جديد و هشدار گونه مي زنند، حرف هايي بي ارزش است چرا كه ملت ايران در 38 سال گذشته، جنگي 8 ساله را تحمل كرده كه همه قدرت ها و امكانات آنها در طرف مقابل ايران بودند و تجهيزات و تسليحات پيشرفته در اختيار ارتش عراق بود و اين جنگ در شرايطي انجام شد كه ايران تازه دوران انقلاب را پشت سر گذاشته بود اما ملت ايران با همه اين مشكلات توانست سربلند و سرافراز از اين مقطع عبور كند و پس از آن نيز تهديدها و تحريم هاي دشمنان همواره پابرجا بوده است ولي ملت ايران هيچگاه تسليم نشده است.
دكتر جهانگيري با اشاره به دستاوردهاي حاصل شده در دوران پس از انقلاب اسلامي تصريح كرد: البته همچنان فاصله زيادي با آرمان هاي انقلاب اسلامي داريم و اگر موانع، مشكلات و تحريم ها نبود، معيشت مردم و اشتغال جوانان امروز از وضعيت بهتري برخوردار مي بود.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: با وجود همه مشكلات كارهاي بزرگي انجام شده و امروز حدود 5 ميليون دانشجو در كشور مشغول تحصيل هستند و ايران از نظر تعداد فارغ التحصيلان رشته هاي مهندسي در جايگاه سوم يا چهارم جهان قرار دارد و امروز اين تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهي بزرگترين فرصت و سرمايه در خدمت ملت ايران هستند تا كشور مسير توسعه را طي كند.
وي با بيان اينكه ايران در دوران تحريم به نقطه اي رسيد كه در بخش فناوري نانو كه مهمترين فناوري روز دنيا است، در جايگاه ششم جهان قرار دارد، افزود: اخيراً بانك جهاني اعلام كرده است كه ايران هجدهمين قدرت اقتصادي دنيا است و در گزارش ديگري ايران از نظر توليد علم و فناوري در رتبه شانزدهم قرار دارد و از نظر قدرت نظامي و دفاعي نيز ايران هفتمين كشور دنيا است.
دكتر جهانگيري در ادامه با بيان اينكه كشورهاي غربي هم نتايج تهديد ملت ايران و هم نتايج تعامل با اين ملت را تجربه كرده اند، گفت: اگر با ملت ايران با زبان تعامل و تكريم گفتگو كنند، مي توانند پاي ميز مذاكره بنشينند و به نتايج خوبي دست پيدا كنند كه به تعبير رييس جمهور همه طرف ها در آن سود ببرند.
معاون اول رييس جمهور افزود: ولي زماني كه زبان آنها عوض مي شود و با تهديد سخن مي گويند مطمئن باشند كه براي آنها هيچ دستاورد و حاصلي نخواهد داشت. ملت ايران لنگر گاه ثبات منطقه است و ايران نه تنها مشكل منطقه نيست بلكه راه حل منطقه است و به حل مشكلات كمك مي كند.
وي خاطر نشان كرد: اگر مشورت ها و كمك هاي ايران نبود داعش امروز در عراق و سوريه حاكم بود و معلوم نبود ساير كشورهاي عربي كه خود داعش را بوجود آوردند امروز چه وضعيتي داشتند.
دكتر جهانگيري با اشاره به اتهامات كشورهاي غربي عليه ملت ايران مبني بر اينكه ايران حامي تروريسم است، اظهار داشت: اين اتهامات آنقدر قديمي و نخ نما شده كه گوينده آن نيز بايد خجالت بكشد زيرا كشوري كه عملاً در صحنه نبرد و مقابله با تروريست ها بوده در حقيقت ايران است وگرنه ائتلاف هاي آنها عليه گروه هاي تروريستي، خسارت چنداني به تروريست ها وارد نكرده است.
معاون اول رييس جمهور افزود: دشمنان ملت ايران در حقيقت مي خواهند با تهديد ايران، سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي كه قصد سرمايه گذاري در ايران دارند را بترسانند و از اين طريق روند كار و توسعه در ايران را با كندي مواجه كنند، وگرنه ملت و مسئولين ايران ارزشي براي حرف هاي بي ادبانه دولتمردان آمريكايي قائل نيستند.
وي اضافه كرد: آنها خودشان متوجه شده اند كه ايران برنامه هاي وسيعي براي توسعه اقتصادي در پيش دارد و دنيا بايد بداند كه يكي از كانون هاي توسعه كه مي تواند چرخ توسعه دنيا را به حركت وادار كند، ايران است.
دكتر جهانگيري با بيان اينكه كشور چين زماني اين نقش را در دنيا ايفا مي كرد و كانون توسعه دنيا بود، گفت: البته ايران به بزرگي فرصت چين نيست اما وقتي فقط وزارت نفت ايران طرح هايي به ارزش 220 ميليارد دلار در بخش هاي نفت، گاز و پتروشيمي آماده كرده، نشان دهنده اهميت و فرصت كم نظير سرمايه گذاري در ايران است. علاوه بر اين طرح هاي بزرگ و متعدد ديگري نيز در ساير بخش هانظير حمل و نقل، خريد هواپيما، خريد لوكوموتيو و صنايع مختلف آماده سرمايه گذاري است. كشورهاي دنيا كه امروز نيازمند كانون توسعه هستند و به دنبال سرمايه گذاري در طرح هاي مختلف اقتصادي اند مي توانند براي سرمايه گذاري در ايران به عنوان يكي از مهمترين كانون هاي توسعه برنامه ريزي كنند.
معاون اول رييس جمهور در ادامه سخنان خود دو محدوديت اصلي پيش روي توسعه كشور را مسائل زيست محيطي و محدوديت منابع آب برشمرد و گفت: اين محدوديت ها در كنار چالش هاي پيش رو مانند حجم نيروي بيكار، كاهش وضعيت معيشتي مردم و قدرت اقتصادي ايران كه بايد ارتقاء پيدا كند، ايجاب مي كند تا برنامه ريزان كشور با تدبير و دقت برنامه هاي منسجمي را براي توسعه و عبور از موانع تدوين نمايند.
وي با يادآوري اينكه موضوع محيط زيست و آلودگي هواي كشور امروز به دغدغه اصلي و مشترك مردم و مسئولين تبديل شده است، اظهار داشت: به دليل فعال بودن سازمان هاي مردم نهاد در خصوص مسائل زيست محيطي، موضوع محيط زيست امروز به موضوع و دغدغه مشترك مردم و مسئولين كشور تبديل شده و وقتي كه مسائل كشور به موضوع مشترك مسئولين و آحاد جامعه تبديل مي شود و مردم نيز در حل اين مسائل مشاركت مي كنند، اميد بيشتري براي حل مسائل وجود خواهد داشت.
دكتر جهانگيري با اشاره به سياست ها و برنامه هايي كه براي مقاطع مختلف كه كشور با هواي ناسالم و هشدار آميز مواجه است، گفت: در برخي روزها كه اين مشكلات وجود دارد تدابيري اتخاذ مي شود كه برخي گروه هاي سني حتي المقدور از منزل خارج نشوند و گاه مدارس تعطيل مي شود و محدوديت هاي ترافيكي نيز اعمال مي گردد و همه اينها بدين خاطر است كه سلامت مردم با خطرات جدي مواجه نشوند.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه براي حل مسائل زيست محيطي بايد تمركز جدي معطوف شود و راهكارهاي علمي دقيق در پيش گرفته شود، تصريح كرد: البته برخي شعار مي دهند كه موضوع آلودگي هوا را به ما بسپاريد تا ظرف يك سال آن را حل كنيم. اين گونه اقدامات با شعار حل نمي شود و نيازمند كار دقيق و مطالعات و اقدامات گسترده است.
وي با تاكيد بر اينكه حدود 80 درصد آلايندگي ها به خودروها، موتورسيكلت ها و وسايل حمل و نقل مرتبط است، خاطر نشان كرد: از اين رو بايد تمركز اصلي براي مديريت آلودگي هوا نيز بر همين موضوع معطوف شود.
دكتر جهانگيري با اشاره به سخنان برخي افراد كه مي گويند وقتي مشكل آلودگي هوا وجود دارد چرا توليد خودرو متوقف نمي شود، افزود: اينكه هر خانواده اي يك خودرو داشته باشد حق طبيعي آنها است و اگر خانواده اي به خودرو نياز داشته باشد و نتوانيم براي او تامين كنيم به دور از انصاف است. البته بايد در توليد خودروها استانداردهاي ايمني و زيست محيطي لازم رعايت شود.
معاون اول رييس جمهور يكي از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست را حراست از حقوق آحاد ملت در خصوص مسائل زيست محيطي برشمرد و گفت: در همين راستا يكي از اقدامات انجام شده از سوي دولت اين است كه معاينه فني خودروها بايد به صورت دقيق و مطابق با استانداردهاي لازم انجام شود و دولت لايحه اي نيز به مجلس شوراي اسلامي داده تا بر اساس آن زمان لازم براي معاينه فني خودروها كه هم اكنون پنج سال پس از توليد است كاهش پيدا كند.
وي با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص قابليت ها و عملكرد سامانه يكپارچه معاينه فني ايران (سيمفا) گفت: اقدامات خوبي در اين زمينه صورت گرفته و وزارت كشور، شهرداري ها، بخش خصوصي و نيروي انتظامي هر كدام سهم مهمي در اجراي اين برنامه داشتند كه بايد از آنها تشكر كنيم.
دكتر جهانگيري افزود: اين سامانه يكپارچه داده هاي اطلاعاتي خوبي را در اختيار قرار مي دهد كه لازم است اين اطلاعات مورد تحليل قرار گيرد تا بتوانيم براي برنامه ريزي هاي آينده كشور نيز از آنها استفاده كنيم.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: براي حل مسائل زيست محيطي كلان شهر ها نيازمند توزيع بنزين با استاندارد بالا هستيم و تقريباً امروز در همه كلان شهر ها بنزين با استاندارد يورو 4 توزيع مي شود و با راه اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس در بندر عباس كه فاز نخست آن بايد به زودي افتتاح شود، ايران قادر خواهد بود بنزين مورد نياز كشور را با استاندارد بالا از اين پالايشگاه تامين كند.
وي همچنين با تاكيد بر ضرورت خارج شدن خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل گفت: متاسفانه تعداد خودروهاي فرسوده در كشور زياد است و براي حل اين مشكل بايد دو روش بطور همزمان مورد استفاده قرار گيرد به گونه اي كه استفاده از خودروهاي فرسوده براي مالكان آنها مقرون به صرفه نباشد و در كنار اين روش بايد مشوق هاي مالي و حمايت هاي بانكي را براي كساني كه ميخواهند خودرو خود را نوسازي كنند در نظر بگيريم زيرا معمولاً خودروهاي فرسوده متعلق به اقشار ضعيف جامعه است و دولت بايد براي تبديل اين خودروها به خودروهاي جديد آنها را مورد حمايت قرار دهد.
دكتر جهانگيري نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي را از برنامه هاي اولويت دار دولت برشمرد و افزود: دولت تدبير و اميد براي نوسازي 90 هزار تاكسي تصميماتي اتخاذ كرده است كه امروز بر اساس گزارش ارائه شده وزارت كشور 40 هزار تاكسي نو سازي شده و در بخش اتوبوس و ميني بوس نيز كارهايي آغاز گرديده است.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه آسيب رساني خودرو هاي فرسوده فقط در بخش آلايندگي محدود نمي شود، گفت: اين خودروها هزينه هاي دو چنداني براي مالكان خود دارند چرا كه مصرف سوخت آنها گاه تا دو برابر افزايش پيدا مي كند و هزينه هاي تعميرات، تصادفات و ساير موارد نيز بايد مدنظر قرار گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه موضوع حمل و نقل ريلي نيز همزمان بعنوان يكي ديگر از اولويت هاي دولت تدبير و اميد دنبال مي شود، گفت: حمل و نقل ريلي يكي از مطمئن ترين و ايمن ترين روش هاي حمل و نقل است و بايد تلاش كنيم تا جايي كه امكان دارد حمل بار و مسافر را به سمت حمل و نقل ريلي هدايت كنيم.
دكتر جهانگيري افزود: در بخش قطار بين شهري با اقدامات و برنامه ريزي هايي كه صورت گرفته، پنج مركز استان كه در حال حاضر به راه آهن سراسري متصل نيستند حداكثر بايد تا نيمه اول سال 96 به راه آهن سراسري كشور متصل شوند.
معاون اول رييس جمهور يكي از سياست هاي مستمر دولت تدبير و اميد را حمايت از توسعه قطار شهري به خصوص در كلان شهر ها عنوان كرد و گفت: دولت همچنين برنامه وسيعي براي قطار حومه شهرها در دستور كار دارد و وزارت راه و شهرسازي اين برنامه را دنبال مي كند.
وي افزود: نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور و توسعه خطوط ريلي و قطار شهري نيازمند سرمايه گذاري فراوان است و اين موضوع علامت مثبتي براي سازندگان و توليد كنندگان داخل كشور است كه بتوانند سهم خود را از اين بازار بزرگ كسب نمايند.
دكتر جهانگيري با اشاره به برنامه ريزي براي خريد 2 هزار واگن قطار شهري از طريق منابع مالي خارجي افزود: در اين طرح به گونه اي برنامه ريزي شده كه حدود 55 درصد بايد از توليد داخلي باشد و قطعاً در مراحل بعد با انتقال دانش فني كه به كشور صورت خواهد گرفت، سازندگان و توليد كنندگان داخلي سهم بيشتري را در آينده كسب خواهند كرد.
معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: اقتصاد مقاومتي دقيقاً به همين معنا است و كسي نبايد به دنبال تعريف ديگري براي اقتصاد مقاومتي باشد. اقتصاد مقاومتي يعني چگونه از همه ظرفيت هاي داخل كشور براي توسعه استفاده كنيم.
وي در ادامه به پديده ريز گردها كه باعث مشكلاتي براي مردم برخي استان ها شده است نيز اشاره و خاطر نشان كرد: دولت برنامه هايي براي حل مشكل ريز گردها البته در بخشي كه منشأ داخلي دارد تدوين كرده و براي بخش اصلي آن كه منشأ خارجي دارد در تلاش هستيم تا از طريق مذاكره با دولت هاي كشورهاي همسايه اين معضل را برطرف كنيم.
در اين مراسم وزير كشور نيز گزارشي از روند برنامه ريزي و طراحي سامانه يكپارچه معاينه فني ايران ارائه كرد و گفت: در بهمن ماه سال 94 نخستين واحدهاي معاينه فني خودرو به اين سامانه متصل شدند و امسال نيز 444 واحد معاينه فني به اين سامانه متصل خواهد شد.
دكتر رحماني فضلي همچنين گزارشي از برنامه ريزي هاي انجام شده براي خريد 2000 واگن قطار شهري و نيز نوسازي 40 هزار دستگاه تاكسي ارائه كرد و به ارائه توضيحاتي در خصوص استمرار اين برنامه هاي دولت پرداخت.
وزير صنعت معدن و تجارت هم در اين مراسم با اشاره به بحث استاندارد موتور خودروهاي داخلي و موضوع معاينه فني خودروها گفت: گامهاي موثري در اين زمينه برداشته شده بطوريكه امروز تمام خودروهاي داخلي با استاندارد يورو4 به بازار عرضه مي شوند و در خصوص خودروهاي سنگين هم تلاش شده تا با مشاركت كشورهاي خارجي موتورهاي سي ان جي سوز طراحي و توليد شود.
وي در خصوص انعقاد قرارداد فاينانس 2000 واگن قطار شهري نيز خاطرنشان كرد: هدف از اين برنامه انتقال دانش فني به كشور، اشتغالزايي و دستيابي به توليدات جديد است. به زودي مناقصه اين طرح برگزار و مذاكراتي با بانكها و شركتهاي بيمه خارجي انجام خواهد شد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز با تاكيد بر اينكه با نگاه آينده نگر براي توسعه خطوط مترو در كلانشهرها برنامه ريزي مي كنيم، گفت: بهبود زندگي شهروندان وظيفه دولت است و ما همه مساعي خود را به كار خواهيم بست تا همه مردم ايران بويژه ساكنان كلانشهرها از آب و هواي مناسب برخوردار باشند.
معاون وزير كشور هم توضيحاتي در خصوص سامانه يكپارچه معاينه فني ايران (سيمفا) ارائه كرد و گفت: حذف دخالت عامل انساني در ثبت نتايج آزمون، حذف وابستگي به برچسب و امكان جعل، نظارت آنلاين و تمام وقت بر عملكرد همه مراكز و امكان صدور معاينه فني با درجه كيفي متفاوت از قابليت هاي سيمفا است.
وي همچنين به اهداف تامين 2000 دستگاه واگن قطار شهري اشاره و خاطر نشان كرد: كاهش آلايندگي،‌ ايجاد اشتغال، كاهش مصرف سوخت، ارتقاء كمي و كيفي حمل و نقل عمومي در 9 كلان شهر كشور، انتقال دانش و تكنولوژي و تشكيل زنجيره هاي توليد قطعات و مجموعه ها در داخل كشور از جمله اهداف اين برنامه است.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي هم در اين مراسم با اشاره به وجود 19 ميليون دستگاه خودرو در كشور، گفت: در سال جاري 1 ميليون خودرو در 10 ماهه نخست شماره گذاري شده كه نسبت به سال قبل 40 درصد افزايش داشته است.
سردار مومني افزود: امكان ساماندهي ترافيك بصورت سنتي و بدون استفاده از سيستم هاي هوشمند ديگر ميسر نيست و سامانه سيمفا طرحي ضروري و مورد نياز براي كشور بود كه بستر و زير ساخت هاي خوبي براي تصميمات آينده و اقدامات جديد فراهم خواهد كرد.
در اين جلسه با حضور معاون اول رييس جمهور قراردادي ميان سازمان گسترش نوسازي صنايع ايران (ايدور) و وزارت كشور براي فاينانس 2 هزار واگن قطار شهري امضاء شد.

انتهای پیام /*
r_rsar
اخبار برگزيده
طراحی و تولید: "ایران سامانه"
Copyright© Iransamaneh