طراحی و تولید: "ایران سامانه"
Copyright© Iransamaneh
سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 25 April 2017
کد خبر: ۵۰۴۵
تاریخ خبر: ۰۵/ ۱۱/ ۱۳۹۵
ساعت: ۱۶:۱۴
پرده اول : آفتاب آخرين روز ارديبهشت ماه 95 چابهار سوزان و طاقت فرسا بود. در شرجي طاقت فرساي ظهر صدها كارگر و مهندس در گوشه و كنار اسكله شهيد بهشتي مشغول به كار بودند. معاون اول رييس جمهور كه براي حضور در اجلاس «روساي مناطق آزاد اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند» در شهر چابهار حاضر شده بود، به اين بندر سرزد تا از نزديك در جريان روند پيشرفت طرحي باشد كه از نظر او داراي مزيت هاي بسياري در دو سياست اصلي كشور يعني توسعه سواحل مكران و اقتصاد مقاومتي است.

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان 

دكتر جهانگيري همانطور كه در جمع ميهمانان داخلي و خارجي اجلاس تاكيد كرده بود؛ «بندر چابهار نقطه اي مهم و استراتژيك براي ايران است» در ميان كاركنان و پيمانكاران سازمان بنادر و كشتيراني نيز ضمن تشكر از زحماتشان، گفت: «كار بزرگي در بندر شهيد بهشتي چابهار در حال انجام است تا اين بندر از يك سو به جايگاهي براي ترافيك كالا به كشورهاي منطقه و از سوي ديگر به محلي براي صادرات و واردات كشور مبدل شود.»
طراحي بندر شهيد بهشتي در سال 1350 انجام شد اما عمليات اجرايي آن در سالهاي دفاع مقدس و نياز كشور به بندري امن خارج از خليج فارس كليد خورد. با اين وجود تگناهاي مالي و اولويت هاي ديگر باعث شد تا توسعه بندر به كندي پيش رود. در سال 1388 قرار شد تا در طرح توسعه جديد،‌ مساحت بندر به 240 هكتار، محوطه بارانداز آن به 16 هكتار و فضاي انبارهاي مسقف به 30 هزار متر مربع برسد، اما تحريم هاي بين المللي باعث شد تا خطوط كشتيراني جهان بندر چابهار را از فهرست مقصدهاي خود خط بزنند. اين تصميم همسو با تصميم گيري غير مدبرانه ديگري براي متوقف كردن طرح اسكله باعث شد تا رخوت و ركود به محيط كارگاهي بندر شهيد بهشتي باز گردد.

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و قبل از امضاي برجام، روند پيشرفت طرح مطابق برنامه سرعت گرفت بطوريكه اسكله شهيد بهشتي از دو سال قبل تا به امروز 72 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. با در نظر گرفتن اعتبار 340 ميليون دلاري براي تامين تجهيزات بندر از سوي دولت و آغاز بكار خطوط كشتيراني پس از برجام دوباره ورود كشتي ها به بندر شهيد بهشتي رونق و حيات داده است.

                                                                                *****************

پرده دوم : آفتاب يكي از نخستين روزهاي بهمن ماه 95 چابهار مطبوع و دلچسب است. صدها كارگر و پيمانكار در آب و هوايي لطيف، مشغول تخليه و نصب تجهيزات بارانداز از يك كشتي خارجي هستند. جرثقيل هاي چند صد تني پياده و نصب مي شوند تا از اين پس ايران بابت تاخير در بارگيري و تخليه كانتينرها از كشتي هاي باربري هزينه اضافه نپردازد.

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

دكتر جهانگيري كه براي شركت در اجلاس بين المللي «معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري و توسعه پايدار در سواحل مكران» به چابهار رفته بود دوباره به بندر شهيد بهشتي سرزد تا از پيشرفت كارها مطلع شود. حالا استحصال اراضي حوضچه بندر و لايروبي و عمليات بهسازي خاك و اقدامات ديگر مثل تطويل موج شكن بندر و احداث ترمينال هاي مختلف به اندازه اي رسيده كه كشتي هاي اقيانوس پيما بتوانند در اسكله پهلو بگيرند. معاون اول رييس جمهور خوشحال به خبرنگاران مي گويد:« دفعه قبل كه از اينجا بازديد كردم تعداد زيادي پيمانكار در حال فعاليت بودند خوشبختانه امروز بخش زيادي از كارها انجام شده و تجهيزات مورد نياز هم وارد شده است تا چابهار را مبدل به فرصت بزرگي براي توسعه جنوب شرق كشور كنيم.»

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

رييس ستاد توسعه سواحل مكران و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي به نيكي مي داند كه اگر ظرفيت اين بندر از 8.5 ميليون تن فعلي به رقم 80 ميليون تن در فاز پنجم توسعه برسد و سريع ترين راه ارتباط زميني با آبهاي آزاد براي كشورهاي محصور در خشكي آسياي ميانه ايجاد شود علاوه بر ايجاد ثروت و كار ،‌ مردمان خونگرم منطقه سيستان و بلوچستان بيش از هميشه طعم عدالت و زندگي مطلوب را خواهند چشيد. به همين دليل است كه دكتر جهانگيري تاكيد دارد:«بندر چابهار نقطه اي مهم و استراتژيك براي ايران است؛ لذا ما براي توسعه راه آهن ، صنايع و راه هاي آن برنامه هاي خاصي طراحي كرده ايم.»

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

انتهای پیام /*
r_rsar
اخبار برگزيده
طراحی و تولید: "ایران سامانه"
Copyright© Iransamaneh